Élen az innovációban az MBH pénzügyi csoport

Tradíció, innováció és együttműködés: ezekből az elemekből kíván értékláncot létrehozni az MBH Pénzügyi Csoport – nyilatkozta Bánfi Zoltán, az MBH Bank Befektetési Bank és Uniós Fejlesztések Ügyvezető Igazgatóságának vezetője és Boros Áron, az MBH Consulting Kft. ügyvezető igazgatója.

Az innovatív, digitális megoldások milyen szerepet töltenek be az MBH Pénzügyi Csoport stratégiájában?

Bánfi Zoltán: Az MBH Bank szervezete úgy épül fel, hogy kellő hangsúlyt kapjon az innováció és a digitális üzleti megoldások. A német típusú bankrendszerekben megszokott retail és vállalati üzletág mellett az MBH-n belül létrejött a befektetési banki és tanácsadási terület, amely támogatja az innovatív, digitális megoldásokat előtérbe helyező stratégia megvalósítását is. Ennek az üzletágnak a része a privátbanki terület – amely az egyik legerősebb a magyar piacon –, és a több szereplő együttműködéséből létrejött MBH Pannónia Alapkezelő, amely a közel 750 milliárd forintos kezelt vagyonával a negyedik legnagyobb szolgáltatónak számít Magyarországon. Szintén az üzletágon belül működik az MBH Consulting, valamint az MBH Fintechlab, amelyet az elsők között hoztunk létre Magyarországon, és ma már 14 olyan vállalkozás működik, amelyben kisebbségi részesedéssel rendelkezik. Külön öröm számunkra, hogy az OTP csoport a közelmúltban tett bejelentése szerint két olyan cégben is részesedést kíván szerezni, amelyben mi már tulajdonrésszel rendelkezünk. Hozzánk tartozik emellett a kockázati tőkealap-kezelő, az MFB Pontok hálózata, valamint az IPO-k és M&A tranzakciók területe is. Ez első látásra nagyon összetett struktúrának tűnhet, de jobban megnézve a modellt, kirajzolódik az az értéklánc, amelyet létre kívántunk hozni a startup cégek támogatásától a kockázatitőke- befektetéseken keresztül egészen az érett szakaszig, illetve a tőzsdei bevezetésig. Az értéklánc mögött pedig – finanszírozóként – ott áll a privátbanki terület, és ott állnak az alapkezelők is.

Boros Áron: Az egyes elemek mellett vannak olyan nagyprojektek is, amelyek a stratégiánk megvalósítását támogatják: az egyik a Budapesti Értéktőzsdének adott tanácsadás az új belépések elősegítése érdekében, a másik pedig a Széchenyi Tőkealap által felállított tőzsdefejlesztési alap létrehozásában való részvétel, közösen a Nemzetgazdasági Minisztériummal.

 

Az MFB Pontok hálózata hogyan illeszkedik ebbe a modellbe?

B. Z.: Az MFB Pontok hálózatához az MBH Bank a második konzorciumi körben csatlakozott, országszerte 35 helyen állunk az ügyfeleink rendelkezésére. Az MFB Pontoknál viszont mi úgy veszünk közvetítőként részt, hogy – eddig egyedüliként a piacon – egyablakos modellt alkalmazunk: vagyis nemcsak az uniós források közvetítését végezzük ezeken a pontokon, hanem az azokhoz kapcsolódó egyéb igényeket is közvetlenül ki tudjuk szolgálni.

 

Pontosan milyen szerepet tölt be a bankcsoport innovációs stratégiájában az MBH Consulting?

B. Á.: Nekünk elsősorban az a feladatunk, hogy a rendelkezésre álló hazai, illetve európai uniós innovációs támogatásokat juttassuk el az ügyfeleinkhez. Így tehát az uniós támogatásoknál foglalkozunk Ginop és Vekop innovációs forrásokkal, a hazaiak közül pedig a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal pályázataival is. Ezeken kívül létezik még az egyedi kormánydöntések csatornája, amelyen belül szintén működik kutatás-fejlesztési vonulat. A támogatások igénylésében nyújtott közreműködésen kívül foglalkozunk innovációmenedzsment- tanácsadással is, amelyhez egyebek mellett a szellemivagyon-értékelés, szabadalmi ügyintézés, fejlesztési adókedvezmények tartoznak. Ezeket tesszük még hozzá azokhoz a forrásokhoz, amelyeket állami támogatásból tudunk a vállalatokhoz eljuttatni annak érdekében, hogy ott a K+Fráfordítás nőjön.

 

Milyen vállalatokból áll az MBH Consulting ügyfélköre?

B. Á.: Az ügyfélkörünk rendkívül szélesen diverzifikált: a kezdő vagy startup vállalkozásoktól egészen a nagyvállalatokig, multinacionális cégekig mindenféle partnerrel kapcsolatban állunk.

 

Az innovatív megoldásokban gondolkodó vállalatok igen jelentős mértékben építenek az uniós forrásokra. Ebből a szempontból hogyan látják a jövőt?

B. Á.: A 2020-ig tartó ciklusban nem lesz változás, vagyis idén és jövőre bőségesen lesz olyan pályázati forrás, amelyet innovációra, kutatás-fejlesztésre igénybe lehet venni. Most úgy tűnik, hogy a 2020 utáni időszakban sem változik gyökeresen az EU-támogatások rendszere, vagyis arra semmiképp sem kell számítani, hogy drasztikusan csökkennének a pályázható források, legfeljebb a visszatérítendő támogatások aránya növekszik. Ez az ületi modell mikor hozhat kézzelfogható eredményt az MBH Pénzügyi Csoportnál? B. Z.: Azt mindenképpen látni kell, hogy az innovatív megoldások hosszabb távon javítanak a jövedelmezőségen, vagyis itt nem érdemes féléves, éves horizonton gondolkodni, már ami a pénzügyi eredményt illeti. Meggyőződésünk ugyanakkor, hogy az a modell és struktúra, amit felállítottunk – amellett, hogy egyedülállónak számít Kelet- Közép-Európában –, nekünk és ügyfeleinknek is értéket teremt majd. Az értékláncnak, amelyet létrehoztunk, három eleme van: első a tradíció – a vállalati és privátbanki üzletág, a 65 éves múlt. A második az innováció, a harmadik pedig az együttműködés. Ezekből az elemekből kell nekünk értéket teremteni, és hiszünk abban, hogy sikerrel járunk majd.


Forrás: K+F+I Évkönyv, VG kiadványok 2018